Oljan tjocknar med tiden.

Publicerat: 6 januari, 2016 i Okategoriserade

Fyllda 50 i år så finns det en del man varit med både i och utanför garaget, och det känns rätt skönt att ha lite taskigt minne och oftast det roliga dyker upp ibland som mentala flashbacks.

___

Som siste man i gänget att få körkort så fick man vara lite åskådare när kompisarna skulle lyckas och misslyckas med diverse utprovningar av bilar som bestod av accelerationstest med Amazon för att se skillnaden mellan att ha accpumpen ställd för sportig körning eller inte(Fanns faktiskt detta i instruktionsboken). Sen att skillnaden var 0, ibland snabbare och ibland långsammare grunnades det på.

Då det mest var gamla Volvo´s(då 1973or) samt denna stackars Amazon som testades fick vi vara med om bakaxelras, vipparmshaverier, skeva fälga, o-taliga burnouter,  som oftast behövde olja som vi…dom(kompisarna) menar jag hade på sprayburk. Kraften var liksom inte tillräcklig för burnisar utan olja.

En av kompisarna hade en Saab 99 med insprutning, men trots denna insprutning så var enda sättet att få den att slira att backa full fart, in med 1:an och framåt medans det fortfarande rullade snabbt bakåt. Att den höll ihop så pass länge var ett dåtida under, det också.

Lyftet effektmässigt för Volvo´s då var när min morbror renoverade motorn och satte i en D kam och monterade 2tums avgassystem, vilken raket det blev tyckte vi då och det var den bilen jag övningskörde i till min morbrors förskräckelse då jag tror jag fick sladd nån gång, av misstag naturligtvis.

Även jag skaffade som 17åring en Amazon som rostlagades, lackades men såldes sen då jag istället köpte en Volvo 144 GL med taklucka, skinninredning och en insprutningsmotor på 124hkr. En”ball”bil då, och den höll ihop trots ivriga försök att göra lite för mycket med den, jo ett bakaxelras hanns med.

Då var det liksom klart vem som hade bästa och snabbaste bilen, som t.o.m hade original varvräknare.

Minnen som utomhusmek med att byta topplock och insug på en Amazon i minus 15, byta hjul utomhus i snöfall och minus 20 passerar förbi samt en massa annat som säkert förträngts genom åren.

Rubriken leder till att hur trögt det kan vara att få igång kroppen och göra det man måste när termometern visar under +5c?

ALLT är drygt, jobbigt även om det är ett intressant jobb när kylan sätter in.

Yes, tänkte jag för några år sen att nu kom jag på något kul med vintern och en snöskoter köptes. Nej två förresten. Då jag inte begrep/begriper något om skotrar konsulterades en god vän(som känner igen sig nu)som fick kolla blocket och han fann en lämplig skoter med back och dubbeldyna. Att den hette Thundercat lät fränt och vi åkte 1 timme norrut och fann en jättefin skoter som efter uppstart fick provköras av min vän då den lät vansinnigt nervös.

Hemma tog jag en tur och 900cubik ,165hkr gjorde den rätt kul. Att den sen drack bensin som en V8 gjorde liksom inte så mycket. Men aj vad kallt det var att köra, det fanns inte en kroppsdel som gick att röra efter 2 timmar på den.

Sen började det som var början till slutet på min skotersession, byte boggielager, rem, mer lager, andra småfel samt att vinter nr 2 upptäckte vi att den slickar i sig lite glykol gjorde att den ställdes bort. Tror detta är 5-6år sen nu och den står och skäms än.

En SS440 Yamaha finns också, som startades upp ifjol i allafall. Dåtidens sportmaskin.

Eventuellt mer en annan gång, då många andra bilar, mopeder plus annat med flashbacks finns. inte bara med bilar från USA som det mest handlar om nu.Med en termometer som visar -17c finns det ingen del av mig som vill ut i kylan…frivilligt.

Oljan i kroppsmekanismen tjocknar med tiden tror jag och därav intresset för vinteraktiviteter i och utanför garaget.

Detta är lite av en bilnörds bekännelser som är preskriberade sedan länge och avslutningsvis en bild på en som fattade rätt snabbt vad som gäller och bor i Florida vintertid.

Lars-Åke Krantz

Trevlig som han är skickas det bilder på när han åker Pontiac Bonneville, kollar andra bilar, på lite sol och palmer till mig.

Bifogar ett att begrunda 🙂 Eget hopklipp för att visa reportagebilen som används i USA.

Happy Onsdag!

/Håkan

Done4-001

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s