En stolpe? Eller en Hundbuss?

Publicerat: 2 februari, 2016 i Okategoriserade

Passar på att sortera lite bilder och skriva lite då min på kropp på eget bevåg bestämt sig för att bli lite för varm, då kan det passa med tjocka filten och laptop.

För bara 10-15år sen var det inte tänkbart och nästan en kriminell tanke att ens fundera på att importera en bil med så kallad stolpe, dvs en icke hardtop.

I om med att utbudet minskar av cabbar och hardtops så har folk trots allt börjat titta lite på bilar med stolpe på senare år, något som man gjorde förr i ett hörn där ingen annan såg vad man hade på skärmen. I tidningar typ Gula Tidningen, Motorbörsen fanns nästan enbart bilar utan tak eller utan stolpe mellan sidorutorna och utbudet var nära 0 på såna.

Minns att ibland fanns Motorbörsen bakom disk dagen innan utgivningsdatum, och med lite tur lyckades man övertala kioskbiträdet att få köpa det nya numret, 1 dag innan alla alla som stirrade på hyllan med det gamla numret.

In med tidningen innanför jackan och iväg hem. Nu var det en stunds njutning i soffan att få se vad som fanns till salu i Sverige och letade man något utan tak eller en hardtop så var chanserna goda att det fanns något. Men dom enda”stolparna”som var till salu där var svensksålda bilar som nästan alltid haft ett hårt liv och var medtagna av den resan.

Nog var det något speciellt att hålla i en papperstidning och leta annonser… 🙂 Nu sker det enbart via webläsaren.

Vi har tagit hem en del”stolpar”i fint skick, inte bara Pontiacs(som den 1966″Catalina på bild 2010)utan även Cadillacs och nån Buick. Helt o-tänkbart för 10-15år sen…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pontiac Catalina 1966

Wagons(Kombibilar, även som jag hört kallas Hundbuss) har vi endast tagit hem nån enstaka av. Dom ville ingen heller ha för 10-15år sen, dom var ju som oftast både stolpar och Combi. Även där är det en annan marknad nu där dom är mycket svårfunna och en del har priser som cabrioleter. Dessa köptes som rena bruksbilar, och med en liten tillverkningssiffra så blev inte många kvar efter några år. Lite grann som pickups, som också köptes för att frakta med.

Cabrioleter köptes säkert som rena nöjesbilar som nya och dess liv blev lite gynnsammare än för kombibilarna. T.ex  om jag nu minns jag rätt så tillverkades det färre Wagons än Cabrioleter som Pontiac Bonnevilles 1965″ och därav är utbudet större med taklösa Bonnevilles vs Wagons.

Ibland har man turen och hittar bilar som är mer eller mindre bortglömda av ägarna, ungefär som vi gjorde på Pontiac Bonneville 1969 Conv som vi fick hem nyligen, då kan man ha turen att få priser som fortfarande är humana fast det är taklösa bilar som vi pratar om. En bil som blir till salu under våren. Rock-solid Texas bil med 428 360hkr.IMG_5718

Så allt förändras, själv har jag alltid gillat 4 dörrars både HT och stolpar. Och även Wagons. Och en massa annat 🙂

Letar du något udda, vanligt eller funderar över något skicka gärna ett mail till info@autonorrland.se eller ring/sms 070-2610000 dagtid.

Happy Tisdag!

/Håkan

Annonser

Kommentarer inaktiverade.