Preskriberad smygmopedist…

Publicerat: 11 februari, 2016 i Okategoriserade

Avsteg av stora mått från det vanliga bil-bloggandet men jag vet att det finns lite mopedister som gömmer sig bakom motorhuvarna så här kommer en preskriberad historia skriven av en smygmopedist. Jadå, jag har numera ett antal både renoverade och inte renoverade.

——

Som finnig fjortonåring 1979 fick jag en orange Yamaha FS1 DX av 1977 års modell. Inte för att jag ville ha en Yamaha, jag ville ju ha en Zundapp eller Puch som de flesta andra utan mer för att den var lämplig i pris. Lite skamsen rullade vi in den i garaget efter inköpet i Ö-vik för köra fick man ju inte som 14åring, inte ens lite…

Jag fick gärna hålla i nycklarna till den när jag satt med mormor Karin i lägenheten men inte ta dom med till garaget då, utan där fick jag kolla men ej köra. Observant som jag var såg jag att nyckeln var inte alltför o-lik en cykelnyckel och en cykel i förrådet fick lämna ifrån sig sin.

En fil fanns i garaget, och en pall att sitta på. Hmmm, nyckeln gick ner en bit men lite eftersom filades den till så den gick ner, och mirakulöst så fick jag den att fungera.

Med en mormor som då fortfarande arbetade, släktingar med skiftgång så blev det lite små turer som ingen visste om… tills Dagen D!

Mormor och släktingar skulle åka till Ö-vik och handla och en morbror skulle skjutsa, iväg dom åkte och 2 minuter senare så var jag uppe på moppen och iväg på parkeringen. Ett problem som uppstod var att hon glömt sin plånbok och dom kom tillbaka efter 10minuter och mötte mig PÅ mopeden på väg från huset. Garanterat mopedfritt i 4månader. Inte ens garaget fick jag gå till.

15årsdagen kom, livet var helt fantastiskt. Inga gränser fanns vare sig hur långt eller snabbt man kunde färdas. Alla möjliga sätt att förändra mopeden provades och Yamaha var nog rätt bra och jag var nästan ensam om att ha en sån.

Flera år behölls den och gick som moped under lumpartiden och ett tag efteråt som jobbarmoped tills den säckade ihop och såldes.

Av nån konstig anledning minns jag ramnumret 100716 och ca 20år senare såg jag en trött FS1 som stod på en gård lokalt. Jag knackade på och frågade om den var till salu och för en spottstyver hade jag en FS1 igen. Spolade av värsta smutsen från den blå Yamahan och ville kolla ramnumret som var 100716(!) WOW, men oj så sliten numera. Nära helslut men den gick att köra…Motornumret var ej samma längre men jag ställde bort den och en nyare sen 80tals FS1 köptes för att åka på jobbet med istället. Efter nåt år skulle jag renovera motorn på 80talaren och fann att motornumret var… 100716. Hur skumt som helst, säljarna var absolut ej kopplade till varann. Så nu hade jag en rätt kass FS1, motorn till 80talaren blev en annan och #716 las på hyllan.

Idag står ramen renplockad och sliten(har gjort det i 3år), motorn i delar. I denna FS1 förvirring köptes några FS1 till, bra att ha jussom. En färd blev till Långsele för att kolla på en FS1 som ej fanns bild på, och vid ankomsten var det en tvilling till #716. Fast utan skivbromsar(ej DX). Även den köptes och hade ramnr 100712, dvs 3 mopeder ifrån min 15årsmoped.

Så nu är frågan, renovera vraket som är 15årsmopeden eller göra en Clone. Dvs ta nya skärmarna som köptes mm och göra en kopia. Men då är det ju inte 15årsmoppen. Men så mycket enklare.

Vi får se.

Zundapp 1976 som jag vill ha då, köptes mer än 30år senare 🙂

KS50 1976

Happy Torsdag!

/Håkan

#712

FS1

 

 

Annonser

Kommentarer inaktiverade.